نگاهی به آموزش و پرورش در ایران
شاید آموزش و پرورش در ایران قدیم با حلقه ای از شاگردان در مکتبخانه و فلک و یا با نیمکت هایی که جای دو نفر، سه یا چهار نفر روی آن می نشستند و معلمی که یک سویه آن چه گفتنی بود را می گفت و دانش آموزان از بر می کردند، تداعی شود. اما دلیل این نوع نگرش به آموزش و پرورش چیست؟! تکرار و تقلید و آمریت و نه مشارکت، چه خروجی می تواند داشته باشد؟ در چنین سیستمی کودکان به جای تشویق به خلاقیت و آزاد اندیشی، درگیر روش های کهنه و از پیش تعریف شده ای می شوند که قوه ی خلاقیت را در آن ها کور می کند.نحوه و نوع آموزش در این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است اما متاسفانه این روش های پیش گرفته شده علاوه بر اینکه قدیمی هستند و جذابیتی ندارند، سطح مشارکت کودکان نیز در آن ها بسیار پایین است. در آموزش مدرن، شناسایی استعداد ها به عنوان اولین مرحله و پرورش این استعداد ها نیز به عنوان مرحله ی دوم مطرح می شود. یکی از راه های کاربردی و مناسب برای شناخت استعدادهای کودکان بازی با آن ها و یا طراحی بازی های گروهی برای آن ها است. آموزش و پرورش در دیگر نقاط دنیاامروزه ژاپن به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه مطرح است. با توجه به اینکه آموزش و پروش یکی از اصلی ترین ستون های موفقیت و پیشرفت هر نظامی است، در زیر به بررسی برخی تفاوت های آموزشی در ایران و کشور مطرحی چون ژاپن می پردازیم.
آموزش در مدارس ژاپن
ساعت حضور دانشآموزان در مدارس 44 ساعت در هفته است و ازساعت 8 صبح تا 4 عصر به صورت پيوسته ادامه دارد. دانشآموزان ابتدايي 22 ساعت و متوسطه 16 ساعت را در كلاس درس سپري ميكنند و بقيهي ساعات با برنامههايي مانند فعاليتهاي گروهي، جشنها و ناهار و استراحت سپري ميشود. (دانشآموزان مدارس ابتدايي ايران 24 ساعت و در مقاطع راهنمايي و متوسطه 33 يا 36 ساعت به مدرسه ميروند كه تقريباً تمام اين ساعات در كلاس سپري ميشود) هر سال تحصيلي 240 روزاست. (سال تحصيلي در ايران كمتر از 0 روز است) در مدارس ابتدايي به ايجاد محيطي شاداب، جذاب، دوستانه و با نشاط، بيشتر از آموختن مسائل علمي تاكيد شده است. معلمان عقيده دارند دانشآموزان اين مقطع براي يادگيري علم به مدرسه نميآيند بلكه هدف از مدرسه ديدار دوستان است.در مدارس ابتدايي به بازي، كار دستي، موسيقي و خانهداري (آشپزي و خياطي و نظافت) توجه بسيار ميشود. اين گونه برنامهها يك سوم اوقات دانشآموزان را به خوداختصاص ميدهد. دانشآموزان مدارس ژاپن از همان كلاس اول ابتدايي در برنامهاي با عنوان به سوي كار، به يادگيري و انجام حرفههايي مانند زراعت و صنعت ميپردازند. در مطالعات تیمز” كه دربارهي پيشرفت تحصيلي در بيش از 40 كشور جهان و در درسهاي رياضي و علوم تجربي انجام گرفته است، ژاپن در اين 2 درس و در تمام مقاطع سني بين 3 كشور اول بوده و ايران به همراه كلمبيا و آفريقاي جنوبي در انتهاي جدول قرار گرفتند.
درباره این سایت